torsdag 1 juli 2010

Jobb, jobb, jobb.

Tror ni inte att det händer något här i Kavelmora på dagarna när Supersnickarn A. Blomid är på annat gig? Nehej du, här jobbas det för fullt! Avfuktaren står i tvättstugan och jobbar 24/7 (eller 2 dagar är den uppe i nu - alltså 24/2 hittills.) Den sköter sig, men inte lika bra som Supersnickarn för det syns väldigt lite skillnad på mina kort som jag tar...

På tal om jobb kom jag och tänka på lite olika saker idag.
Först: Varför får jag alltid sådana cravings för att uppleva det som jag gör just nu, fast från andra sidan? Jag har en sjuklig längtan att få gå på café och köpa en liten kaka och en kaffe, fastän jag borde vara rätt less på miljön. När jag jobbade på hotell drömde jag flera gånger i veckan om att åka bort och bo på hotell, fastän jag befann mig i miljön hela tiden.

Är det fler som tänker på samma sätt?
Advokater, går de och tänker på att råna en bank så att de själva får anlita en advokat? Bilmekaniker, kör de slut på sina bilar bara för att lämna in dem på verkstan?
Poliser, kör de lite för fort och hoppas på att bli stoppade - gärna i en kombinerad blåskontroll?
Busschaufförer, drömmer de om en liten resa över kommungränsen?
Pastorer, funderar de på vad de ska göra nästa lediga söndag - kanske smita iväg på ett förmiddagsmöte nånstans?
Tänker du nån gång så här med ditt jobb? Eller är det bara jag?

En annan tanke om jobb som jag fick idag var vilka fördelar jag har haft på mina olika jobb, och vilka fördelar andra måste ha på sina jobb. Jag listar:
* Caféföreståndare - Kaffe när jag vill.
* Receptionist på hotell - Ville jag inte åka hem efter jobbet kunde jag ju sova skönt på jobbet, härliga luncher och lysande arbetskläder.
* Campingreceptionist - Möjligheter till gratis minigolfrunda.
* Café- och vandrarhemsarbetare på Duvan - God glass (noisettesås i botten, en kula daimglass och en kula pecannöt/cola, lite mjukglass så att daimströsslet fastnade) och räksallad till kvällsmackan.
* Smörgåsmakare på Subway - Fin keps och goda mackor till lunch.
* Dagisfröken - Lek och stoj på arbetstid, gärna i fint väder.
* Bilbud - ...lite svårt att komma på nåt, men jag hade goda chokladkakor till förmånliga priser i bilen.
* Entrévakt på Skogsmuséet - Att få finnas i en historisk miljö och varje dag känna skogens vindpustar samt att kunna gå in i skogvaktarkojan och kika på dockan som låg och sov där.
* Servicebutler - Roliga chefer med fria arbetsuppgifter. Även om de är mina chefer så är det ändå jag som bestämmer i slutändan - och deras positiva feedback (när jag gjort nåt bra) är obetalbar!

Vad har andra för fördelar med sina jobb?
* Fotbollsproffs - Lite träning på förmiddagen, liksom lattja och ha roligt och få fett med stålars.
* Lärare - Ganska korta arbetsdagar och bra med ledig tid.
* Polis - Man får köra bil fort.
* IT-Tekniker - Man får mycket betalt för lite arbete. Lite tid av arbete menar jag.
* Kock - Man lär sig laga god mat och då blir man populär.
* InredningsTV-programledare - Man får komma på roliga ord och man får vara lite kreativ.
* Sportreporter - Man får åka på bra idrottsarrangemang och/eller titta på sport och samtidigt få betalt.
* Modeskapare - Man får komma på snygga kläder som andra vill ha.

Ja, så här har folk det alltså på sina jobb. Och så går var och varannan runt och klagar hela tiden...
Men jag är ledig i morgon. Eller jag menar, jag är servicebutler i morgon.

1 kommentar: